Inside the Meter

Archived version: Who pays for PolitiFact

For the most recent information on PolitiFact's funding, click here.

About the Tampa Bay Times history and ownership

Last updated Wednesday, Aug. 2, 2017

As we've gained new readers over the years, every now and then we get emails that ask, "Who's paying for this website? Who's putting out this information?"

The short answer: PolitiFact is a project of the Tampa Bay Times and its partner news organizations to help you find the truth in American politics. The Times is the biggest newspaper in Florida, so the advertisers and subscribers help foot the bills for PolitiFact.

Yeah, yeah, you say. But who owns the Times ?

The answer to that question is a little long, but interesting.

Back in the 1970s, the Times was owned by Nelson Poynter, whose father Paul Poynter had bought the paper in 1912. (It was then called the St. Petersburg Times; the name changed to the Tampa Bay Times in 2012.)

Nelson Poynter had a passion for journalism, especially for independent journalism. As he thought about the future of his newspaper, he knew that he wanted to keep it independent and vigorous, even after his own death. So he created a plan to leave his newspaper, not to his family, but to a nonprofit school for journalism he created for the purpose.

"I haven't met my great-grandchildren. I might not like them," Poynter said.

Poynter died in 1978, and his plan went into place. The school -- now called the Poynter Institute -- owns the newspaper. The Poynter Institute offers seminars and classes to working journalists, educators and students, and its website, Poynter.org, is a clearinghouse for information and news about journalism.

Control of the newspaper and its operations, however, lies with a single executive. Upon retirement, that leader picks a successor. Poynter himself picked Eugene Patterson, who picked Andy Barnes, who picked the Times ' current chairman and CEO, Paul Tash.

We know of no other news organization in the country that runs like this.

Since 2010, the Times has partnered with other news organizations to operate PolitiFact sites in the states. Some of these partners are newspapers, such as the Atlanta Journal-Constitution and the Austin American-Statesman (both part of Cox Media Group); and the Milwaukee Journal Sentinel (part of Gannett Co. Inc.). We also partner with Capital Public Radio based in Sacramento, Calif., and with Billy Penn, a Philadelphia-based mobile-first news website.

From time to time, we’ve accepted financial support for our independent fact-checking from foundations that seek to improve news coverage or civic discourse. You can read the latest information on those donations here.  

But when it comes to the question of "Who is PolitiFact?" or "Who pays for PolitiFact?", we can assure you that no one is behind the scenes telling us what to write for someone else's benefit. We are an independent, nonpartisan news organization. We are not beholden to any government, political party or corporate interest. We are proud to be able to say that we are independent journalists. And for that, we thank Nelson Poynter.