Stand up for the facts!

Misinformation isn't going away just because it's a new year. Support trusted, factual information with a tax deductible contribution to PolitiFact.

More Info

I would like to contribute

Michael Lindell, CEO of My Pillow, Inc., waits to go into the West Wing of the White House, Friday, Jan. 15, 2021, in Washington. (AP) Michael Lindell, CEO of My Pillow, Inc., waits to go into the West Wing of the White House, Friday, Jan. 15, 2021, in Washington. (AP)

Michael Lindell, CEO of My Pillow, Inc., waits to go into the West Wing of the White House, Friday, Jan. 15, 2021, in Washington. (AP)

Noah Y. Kim
By Noah Y. Kim February 5, 2021
Amy Sherman
By Amy Sherman February 5, 2021

If Your Time is short

  • MyPillow CEO Mike Lindell’s documentary repeats multiple falsehoods debunked by fact-checkers, including about voting machines, foreign interference and dead voters.

  • The federal Cybersecurity and Infrastructure Security Agency and its election partners called the 2020 election “the most secure in American history."

Before MyPillow CEO Mike Lindell’s documentary aired on the One America News Network, a disclaimer rolled slowly across the screen: 

"The statements and claims expressed in this program are presented at this time as opinions only and are not intended to be taken or interpreted by the viewer as established facts."

The disclaimer cut a sharp contrast with the program’s title: "Absolute Proof."

Does Lindell’s documentary provide what the title promises? No.

The video, which clocks in at about two hours, rehashes old conspiracy theories, touching on claims that have been repeatedly debunked by state and local officials, thrown out by the courts and contradicted by federal agencies. 

The film, which Lindell produced over the past five days, has a chaotic and often perplexing style. Ominous music phases in and out as Lindell and his guests speak. Several interviews are punctuated by abrupt fades to black. At one point a hammer and sickle flashes on the screen.

Over the course of the video, Lindell interviews a series of "cyber forensic experts," many of whom Trump lawyer Rudy Giuliani featured as witnesses during his long campaign to overturn the election. Lindell’s guests include Russell Ramsland, a former Republican congressional candidate who authored an error-ridden affidavit that mistook Minnesota voting precincts for Michigan ones; Dr. Shiva Ayyadurai, who has spread conspiracy theories in the past and continues to call himself the inventor of email despite heavy pushback from technology experts; and Lt. Gen. Thomas McInerney, who has falsely claimed that COVID-19 was a biological weapon.

We received many requests to take a look at Lindell’s documentary. The film has already been removed from Vimeo and YouTube. Dominion Voting Machines, the company at the heart of the video’s allegations, has threatened to sue Lindell for his baseless claims of voter fraud involving their machines. 

Fact-checked here are six of the many misleading claims included in the film.

Lindell: "These (voting) machines were used to steal our elections by other countries, including China."

This is False. There is no evidence that the Chinese Communist Party interfered in the 2020 election. 

All 50 states and the District of Columbia have certified their election results, which Congress finalized on Jan. 7. There is no credible evidence that voter fraud affected President Joe Biden’s win. 

Here’s how we know that:

  • Election officials in every state have said there was no sign of significant voter fraud during the voting process. 

  • The Cybersecurity and Infrastructure Security Agency, called CISA, and its election partners called the 2020 election "the most secure in American history."

  • Former Attorney General William Barr said the Justice Department uncovered no evidence of widespread fraud.

  • Not one of the more than 60 lawsuits that President Donald Trump and his allies filed in state and federal courts proved that voter fraud affected the election outcome.

In a rumor control page on its website, CISA said that bad actors would not be able to change election results without being caught. Dominion, a voting technology company that was targeted by disinformation after the election, said on its website that it has no ties to the Chinese government.

Lindell: "On election night, 11:15 at night, the algorithms of these (voting) machines broke … Donald Trump got so many more millions of votes that they didn’t expect, that they’re going to have to go recalibrate, right? So that’s why all these states shut down. All of a sudden they all shut down. And we’re all going, ‘What? That’s weird, this has never happened in any other election.’"

This is False. Delays with the vote count were due to an influx of mail-in ballots, spurred by the coronavirus pandemic. In several states, processing the mail-in ballots took longer than counting Election Day voting. 

Battleground states did not stop counting votes on election night when Trump was ahead to swing the election to Biden. 

Lindell: 4,296 Georgia voters "registered to vote in another state after their Georgia registration date."

False. This number comes from an analysis conducted by Matt Braynard, a former Trump campaign staffer. Braynard arrived at the number by comparing Georgia registration and voting lists with the U.S. Postal Service change-of-address data. 

Braynard’s methods have been strongly criticized by election experts and statisticians. In an analysis of Braynard’s findings, Harvard professor and voting statistics expert Stephen Ansolabehere wrote that "the report offers no conclusions based on scientifically accepted standards of evidence" and that parts of the report were "riddled with errors and biases that render it invalid for purposes of drawing inferences about the quantities at issue."

A Georgia state representative documented that many voters on his list actually lived in the state.  When questioned by the lawmaker, Braynard backpedaled on some of his conclusions. He claimed that he had only listed "potentially illegal" voters and that he was not accusing any of the people on his list of breaking the law. 

In a Jan. 2 phone call with Trump, Georgia Secretary of State Brad Raffensperger, a Republican, said that Braynard’s data was wrong and that only two dead people voted in the election. 

Col. Phil Waldron: "We were mapping out the servers before the elections. We identified the Scytl server in Frankfurt down to the street address."

This is not based in fact. Scytl, a software company based in Barcelona, has no offices in Germany, according to its website

In a statement rejecting the claims, Scytl said that its technologies for the U.S. are hosted and managed domestically by a Tampa-based subsidiary, SOE Software, and that it does not provide any voting machines in the U.S. or online voting services for U.S. elections.

Scytl and Dominion share no ties, according to statements from both companies.

Lindell: "15,000 people in Antrim County, Mich., voted, and 7,000 votes flipped."

False. The scrutiny of Antrim’s ballots arises from an error in the reporting of unofficial results on election night, which initially showed voters in the heavily GOP county casting more votes for Biden than for Trump. Trump allies have seized on that error, and other alleged irregularities, in their fruitless quest for evidence of election rigging through equipment made by Dominion. 

State and county officials say the reporting error, which was corrected soon after the election, was the result of human error by County Clerk Sheryl Guy, a Republican, before the election.

Trump, not Biden, won Antrim County.

Col. Phil Waldron: "We have got documented Chinese Communist Party ownership of the private equity firm whose board controls Dominion. The president of the Chinese Communist Bank who is a board of directors member of the private equity firm that owns Dominion. ... The (CCP) does have access to the Dominion code."

Fact-checkers have debunked multiple falsehoods about Dominion Voting, a company that was targeted with misinformation after the election. Dominion, which makes voting machines, was founded in 2003 and has headquarters in Denver and Toronto. The company said on its website that it has no ties to the Chinese government and that it is an American company that provides voting systems in 28 states, including in red and blue jurisdictions. We found no evidence that the company has ties to the Chinese Communist Party.

USA Today found the claim of Chinese investment in Dominion Voting Systems confuses UBS subsidiaries and rated false a claim that China invested $400 million in Dominion Voting System. The Associated Press also found no truth to the claim that "Communist China" purchased Dominion.

Lindell: "17,000 dead voters in Michigan"

This is false. Trump made a similar statement during the Jan. 6 Save America rally.

There is no evidence that dead people voted in Michigan's election, our Michigan partner at the Detroit Free Press found. Michigan relies on Social Security Administration death records to flag deceased voters and maintain the integrity of voter files. In the November election, the state identified ballots cast by 3,469 people who had passed away between casting their ballot and the election.

We also debunked a viral tweet that over 14,000 votes in Wayne County were cast by dead people. According to the state’s voter database, several of the individuals on the list are shown as never having cast an absentee ballot, and at least one woman listed seems to still be alive.

RELATED: Joe Biden is right that more than 60 of Trump’s election lawsuits lacked merit

Sign Up For Our Weekly Newsletter

Our Sources

Tweet, Aaron Rupar, Feb. 5, 2021

Insider, MyPillow CEO Mike Lindell is releasing a 3-hour movie he made over the past 5 days pushing a baseless election claim involving China, Feb. 5, 2021

PolitiFact, Fact-checking hoaxes and conspiracy theories about the coronavirus, Jan. 24, 2020

The Verge, Exposing the self-proclaimed "inventor of email," Mar. 5, 2012

PolitiFact, Debunking false claims from former Lt. Gen. McInerney on the Capitol riot, COVID-19, election fraud, Jan. 12, 2021

Vice, Mike Lindell’s election fraud movie ‘Absolute Proof’ has absolutely no proof, Feb. 5, 2021

New York Times, Dominion Voting Systems threatens to sue MyPillow CEO Mike Lindell, Jan. 18, 2021

PolitiFact, China did not orchestrate voter fraud in the 2020 election, Jan. 19, 2021

Georgia Secretary of State, HISTORIC FIRST STATEWIDE AUDIT OF PAPER BALLOTS UPHOLDS RESULT OF PRESIDENTIAL RACE

PolitiFact, No evidence that 4,925 voters from out-of-state voted in Georgia in the presidential election, Jan. 4, 2021

U.S. Cybersecurity and Infrastructure Security Agency, #PROTECT2020 RUMOR VS. REALITY

PolitiFact, "Here’s how we know Trump’s repeated claim of a landslide victory is wrong," Jan. 6, 2021

PolitiFact, "Lie of the Year: Coronavirus downplay and denial," Dec. 16, 2020National Archives, 2020 Electoral College Results

NBC News, "Congress finalizes Biden win, Trump pledges 'orderly transition' as Capitol reels from mob assault," Jan. 7, 2021

PolitiFact, Fact-checking a conspiracy theory about ballot counting in battleground states, Nov. 4, 2020

PolitiFact, Battleground states did not ‘stop counting’ votes on election night when Trump was ahead, Nov. 4, 2020

11Alive, Georgia state reps question Matt Braynard, Dec. 10, 2020

Atlanta Journal-Constitution, Georgia rebuts Trump’s voter fraud claims in court, Dec. 18, 2020

Court Listener, Ex. 1 - Ansolabehere Report (Braynard) — Document #62, Attachment #1, Dec. 6, 2020

Mother Jones, A pro-Trump voting "expert" was questioned about his data. It did not go well for him, Dec. 11, 2020

Berkshire Eagle, Williams prof disavows own finding of mishandled GOP ballots, Nov. 24, 2020

Washington Post, Here’s the full transcript and audio of the call between Trump and Raffensperger, Jan. 3, 2021

Washington Post, Here’s what happened when a Georgia lawmaker scrutinized the Trump campaign’s list of allegedly illegal votes, Dec. 10, 2020

PolitiFact, No, US military did not raid election software company tied to Dominion, Nov. 17, 2020

PolitiFact, Trump tweet wrongly suggests there were defects with Michigan voting machines, Dec. 15, 2020

Scytl, Fact Checking Regarding US Elections: Debunking Fake News, Nov. 13, 2020

Scytl, US Elections, Accessed Nov. 17, 2020

PolitiFact, Giuliani cites affidavit with crucial errors in press conference, Nov. 20, 2020

USA Today, Fact check: Claim of Chinese investment in Dominion Voting Systems confuses UBS subsidiaries, Jan. 23, 2021

AP, Lengthy video makes false claims about 2020 election, Dec. 24, 2020

Dominion Voting, Setting the record straight: facts and rumors, Updated Feb. 5, 2021

PolitiFact, No, Hugo Chavez’s family does not own Dominion Voting Systems, Dec. 3, 2020

PolitiFact, List does not show over 14,000 dead people cast ballots in Michigan’s Wayne County, Nov. 6, 2020

PolitiFact, No evidence Dominion Voting Systems caused widespread tabulation errors that flipped votes for Biden, Nov. 13, 2020

PolitiFact, No, Myanmar didn’t use Dominion Voting Systems for its election, Feb. 2, 2021

PolitiFact, China did not orchestrate voter fraud in the 2020 election, Jan. 19, 2021

Rev.com, Save America rally, Jan. 16, 2021

Detroit Free Press, Trump repeated lies about Michigan's election before pro-Trump supporters stormed Capitol, Jan. 6, 2021

Browse the Truth-O-Meter

More by Noah Y. Kim

MyPillow CEO Lindell’s film not intended to be taken as fact